17 iunie 2011

Nulf la cetatea din Aiud

Am devenit din nou Nulf cand am trecut prin Aiud.
"Trecutul", trecut trebuia sa fie. Adica sa nu ne oprim, dar, ghinion: drumul trecea exact pe langa cetatea orasului.
O mentiune absolut necesara: nu a fost ghinionul meu ci pentru cine a trebuit sa ma astepte pana mi-am iesit din pielea de Nulf pe o canicula care ar fi trimis la Poli pe cel mai mare iubitor de caldura.
O alta mentiune absolut necesara, ca nu cumva sa se creada ca abuzez, in general, de rabdarea cuiva: Nulf s-a miscat repede. La drept vorbind, graba lui Nulf e in zadar din moment ce gaseste mereu altceva de fotografiat si nu se satura niciodata...
La vederea zidurilor vechi, beculetele lui Nulf s-au aprins toate deodata si mainile au inceput sa cotrobaie in sac dupa aparatul foto. Inca dinainte de a-l pipai, caci ochii fixau zidurile vechi de parca ar fi putut sa dispara,  a inceput sa faca larma-i caracteristica: de nedescris si de nerefuzat. "Ce-i aici? Oprim! Te rog, oprim!"
In asemenea ocazii, Nulf deschide portiera inca inainte ca masina sa se fi oprit si ajunge val-vartej pe trotuar.

...Apoi timpul s-a oprit pana la primul: "Hai odata!"...



Cetatea este de fapt o biserica fortificata cum sunt multe in Transilvania; aceasta e considerata una dintre cele mai vechi, prima faza de constructie fiind plasata in secolul 14, adica inaintea majoritatii altor cetati pe care le-am vazut (cele mai vechi erau de prin sec.15 si 16). Cetatea Aiud a mai avut o faza de constructie in deceniul 3 al sec.16 (asa am citit pe ziduri). Atunci s-a si extins si a capatat infatisarea pe care o are in prezent. Cred ca cetatea ar trebui restaurata... alo, m-aude cineva?!... chiar e un monumet reprezentativ pentru arhitectura medievala, au spus-o altii, o spun si eu, acum, dupa ce am vazut-o.

Am ocolit cetatea si unde vegetatia mi-a dat voie i-am fotografiat turnurile si am cules informatiile de pe ziduri - o parte din ele le transpun aici.
Turnul dogarilor
  Turnul dogarilor (plan octogonal)
Are 7 laturi si strajuieste coltul de S-V al zidului de incinta. Insemnele breslei sunt sapate in piatra la baza turnului; tot acolo e si anul ultimei reparatii: 1744 (!!!). Dogarii de aici cica erau concurenti de temut pentru breslele altor orase din Transilvania; s-au gasit mentiuni despre ei intr-un document din 1516 si in altele ulterioare; se faceau plangeri impotriva lor (va sa zica de pe vremea aceea celor mai buni li se bagau bete in roate!...)


turnul tabacarilor si cojocarilor

 Turnul tabacarilor si cojocarilor (plan pentagonal)
reparat ultima data in 1795 !!!
A fost dat in grija uneia dintre cele mai vechi bresle de mestesugari din Aiud, in anul 1357 fiind amintit un "pellifex" cu numele Mihail.
Breasla s-a bucurat de numeroase privilegii...
 Dupa 1848 breasla s-a transformat in asociatie profesionala care s-a mentinut si in epoca moderna.


Turnul fierarilor (plan pentagonal) asigura apararea coltului de N-V si a fost preluat de fierari si lacatusi dupa distrugerea orasului si cetatii de trupele austriece; mentiunile despre aceasta breasla dateaza din sec. 16... un anume Laurentiu "Kowach" nascut in Aiud si stabilit la Cluj facea potcoave pentru caii principelui.
Fierarii  si-au continuat activitatea organizati in bresle pana in sec.19 fapt atestat de niste registre ale breslei din 1827 si de dupa acesti ani, registre care s-au pastrat.

Turnul Olarilor - alta breasla renumita din Aiud.

Au fost si alte bresle (de macelari, croitori...); de-a lungul vremii unele turnuri au trecut de la unii la altii.
Mai multe informatii se pot gasi (cred, n-am fost) la Muzeul Orasenesc de Istorie care are sediul in fostul Palat Princiar.
In interiorul cetatii se afla biserica evanghelica luterana si biserica reformata calvina.

Fotografie facuta in incita cetatii

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Hai, curaj!