4 august 2012

Cum se manca in targul lui Cremene?

In Punguta cu doi bani a lui Creanga, mosul cel cu cucuos si fara oua, caci cucosul nu se oua, ii spune babei cea cu gaina ouatoare care infuleca de zor la oua: mai babo, mananci ca-n targul lui cremene!

Uite ca au trecut o groaza de ani de cand am citit-ascultat Punguta cu doi bani si abia azi, tam-nisam, am inceput sa-mi pun intrebari:
- a existat vreun targ (orasel, sat, piata) cunoscuta ca fiind al lui Cremene?
- cine era Cremene asta?
- cum se manca in targul lui Cremene, mult? Sau era zarva mare in jur si celor ce mancau nu le pasa si infulecau de zor?
Cred ca numai Ion Creanga ar putea sa-mi raspunda si cum lui nu ii e prea la-ndemana s-o faca, teama mi-i ca voi ramane fara raspunsuri.

4 comentarii:

  1. Nu ne cunoastem, dar am dat peste acest articol pentru ca si pe mine m-au napadit intrebarile existentiale acum, la 5 dimineata. Asa ca, pentru ca imi place sa fac fapte bune de fel, iata un raspuns copiat cuvant cu cuvant de pe site-ul domnului Pruteanu, odihneasca-se in pace, ca mult s-a mai stricat limba asta dupa el:
    targul lui Cremene: Stare de "vraişte", lipsă de control legal, spaţiu fără reguli (sau cu reguli nerespectate), debandadă anomică (fără lege). "Ţara (sau tîrgul) lui Cremene" e un loc unde nimeni nu ţine seama de nimic, fiecare face ce-i tună.
    Am facut lumina sau am facut lumina (dupa un an de zile)?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O da, dl, Pruteanu... l-am adorat! Si acum ma gandesc cu drag la asa o scanteie de om!

      N-a trecut un an dar si daca trecea tot am a-ti multumi pentru ca m-ai luminat, ma gandeam la cu totul altceva.
      Acum "am facut rost" de alta intrebare... Irratonal Ass?

      Ștergere
  2. Daniel Botezatu04.05.2013, 12:55

    Este vorba despre targurile/iarmaroacele organizate candva in Tarile Romane, inclusiv de catre persoane particulare, proprietare ale locului in care se desfasura targul. Plateau o suma domniei, in schimb primeau privilegiul de a organiza targ pe mosia lor. Botosani, sau targul lui Botos/Botas, cum apare in actele medievale, e un exemplu de asemenea targ. Ei, Cremene se pare a fi fost o asemenea pesoana particulara care a capatat privilegiul de a organiza targ. Si dupa numele lui si-a luat numele si targul, in intelesul de reunire periodica pentru schimbul de produse si numit targul lui Cremene. Se pare ca in acest targ fiecare facea cam ce voia, nu exista o ordine care sa fie respectata, se faceau excese, de unde si vorba "ca in targul lui Cremene".

    RăspundețiȘtergere
  3. Fiecare facea "ce-i tuna" cum spune foarte fain cineva mai sus.
    Multumesc mult pentru vizita si explicatie!

    RăspundețiȘtergere

Hai, curaj!